Marketing,  Szeptanka

Marketing szeptany i amplifying – różnice i podobieństwa

Dwa różne pojęcia, które bardzo często traktujemy jak synonimy: marketing szeptany (ang. World of Mouth Marketing) i amplifying. Mimo, iż rzeczywiście są to pojęcia bliskoznaczne, używane w nowoczesnym marketingu internetowym, to jednak ich znaczenie i zakres oddziaływania nieco się różnią. Poniżej spróbujemy wyjaśnić, na czym polega ta różnica.

Rośnie znaczenie marketingu szeptanego

Znaczenie marketingu szeptanego rośnie wraz popularnością Internetu. Bez sieci nowoczesny marketing nie może istnieć. Rozgrywa się w niej mnóstwo działań promocyjnych, reklamowych czy komunikacyjnych. Część z nich to właśnie popularna „szeptanka”. Na czym dokładnie ona polega? Większość konsumentów poszukuje informacji na temat produktów czy usług, które zamierzają w bliższym czy dalszym czasie nabyć. Oprócz treści czysto informacyjnych liczą się także (a może i zwłaszcza) opinie, które można znaleźć na rozmaitych portalach, blogach branżowych, forach, czy w mediach społecznościowych. Zadaniem marketingu szeptanego jest wpływanie na ich obraz, czyli treść.

Nowe wpisy, które publikujemy w ramach „szeptanki” powinny pobudzić do dyskusji zwykłych konsumentów, którzy uczestnicząc w dyskusjach na temat danej marki, popularyzują ją. Zwiększa to szum informacyjny wokół jej produktów czy usług, w niedługim czasie podnosząc jej sprzedaż. Wszystkie działania i obszary marketingu szeptanego są jednocześnie częścią tzw. apmlifyingu. Jednak amplifying (ang. wzmacnianie) to jeszcze coś więcej.

Amplifying jest pojęciem szerszym niż marketing szeptany

Aby poprawić wizerunek marki i zwiększyć jej sprzedaż mamy więcej możliwości. Jedną z nich jest instytucja e-rzecznika. Jest to narzędzie pozwalające na bezpośrednią komunikację z konsumentem. Odbywa się to w sposób jak najbardziej jawny i oficjalny w podobnych obszarach co „szeptanka”. Zatrudnienie e-rzecznika może wpłynąć znacząco na prestiż marki i ocieplenie jej wizerunku. Konsumenci, nawet w przypadku dużych firm, mogą się poczuć traktowani indywidualnie, co zwiększa poczucie więzi z marką.

Kolejnym działaniem podejmowanym w ramach amplifyingu jest współpraca z influencerami, czyli tzw. influencer marketing. Influencer to osoba prowadząca bloga lub vloga, będąca rozpoznawalna w danej branży i mająca wpływ (ang. influence) na swoich odbiorców. Prowadzenie kampanii przez dobrze dobranego influencera, może uwiarygodnić markę i wpłynąć pozytywnie na jej sprzedaż.

Wszystkie działania prowadzone w ramach marketingu szeptanego, czy jego poszerzonej wersji – amplifyingu powinny znacząco poprawić sytuację marki. Jest tylko jeden warunek: kampania promocyjna powinna być przeprowadzona przez agencję marketingową, która zapewni nam profesjonalne, skoordynowane i skuteczne działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *