Szeptanka

Dlaczego marketing szeptany musi kosztować?

Zacznijmy od tego, dlaczego marketing w ogóle musi kosztować? To całkiem proste – ponieważ to praca wielu ludzi, ich wieloletnie doświadczenia i długie lata nauki. Cała ich wiedza i kreatywność na Twoich usługach.
W agencjach marketingowych zatrudnieni są specjaliści, ludzie, którzy swoje życie zawodowe poświęcili na naukę skutecznych metod marketingowych. Ich praca jest bardzo ważna dla Twojego biznesu, jest kluczem do jego sukcesu. Chcesz, żeby oni pracowali dla Ciebie wydajnie i poświęcili wiele godzin na wymyślenie koncepcji – jak najlepiej sprzedać Twój biznes. Chcesz, żeby to kosztowało, ponieważ świadczy to o jakości usług. To jest koszt, który się opłaca.

Reklama w dobie Internetu i tak zrobiła się tania, rekordowo kosztowała za czasów telewizji, gdzie sekunda w dobrym czasie antenowym potrafiła kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. Obecnie w Internecie reklamowanie się jest sporo tańsze. Natomiast nigdy nie będzie darmowe.

Co jest składową tych kosztów?

W zależności od rodzaju marketingu koszty mogą być bardzo różne. Skupiamy się jednak na marketingu szeptanym.
W marketingu rekomendacji największym kosztem jest praca ludzi. To wielogodzinne, benedyktyńskie przeszukiwanie sieci. Należy przeanalizować kanały dotarcia do Twoich klientów, sprawdzić dotychczasowe opinie o Twojej firmie. Należy przeczesać fora internetowe z Twojej branży. A to dopiero początek. Na tej podstawie planuje się kampanię marketingu szeptanego i planuje konkretne działania.

Działania te obejmują systematyczne, wielogodzinne działania w sieci – na forach, mediach społecznościowych. Należy cały czas sprawdzać opinie o Twojej firmie, reagować na negatywne komentarze. A także tworzyć nowe wpisy, moderować dyskusje, analizować odpowiedzi użytkowników, odpisywać im. To zajęcie niezwykle pracochłonne.
Poza tym – zajmować się takimi działaniami nie powinien wykwalifikowany pracownik. Nie do przecenienia jest jego lekkie pióro, kreatywność, wyczucie, dobra znajomość technik negocjacyjnych. A także znajomość Internetu – specyfiki danego forum, mediów społecznościowych. Przecież inaczej musi wyglądać wpis na Twitterze, inaczej na Instagramie, a zupełnie inaczej wypowiadać się będzie na branżowym forum.

Sam czy z agencją?

Reagowanie na komentarze na tak wielu frontach, jak robi to agencja, wymaga dedykowania do tej czynności przynajmniej jednego pracownika, a czasem jest ich kilku. Na bieżąco śledzą oni ruchy w Internecie i reagują. To jest coś, czego nie jesteś w stanie skutecznie zrobić sam.

Zasady ekonomii mówią, że każda usługa musi zostać współmiernie wynagrodzona, wykwalifikowany specjalista musi zarobić przyzwoite pieniądze, żeby mógł pracować na zadowalającym poziomie. Każda wykonana praca zasługuje na porządne wynagrodzenie.

Tylko zespół specjalistów daje gwarancję sukcesu. Sam możesz wykonywać pewne czynności, ale zanim nauczysz się poruszać biegle po świecie marketingu internetowego, możesz popełnić wiele błędów i stracić czas. A błędy będą Cię kosztować więcej, ponieważ wpływają one na wizerunek marki. Nie stać Cię na błędy.
Jak coś jest dobre i przynosi zysk – musi kosztować. Takie są prawa rynku i dlatego nasza gospodarka ciągle się rozwija. Dobra informacja jest taka, że marketing, to nie jest koszt, tylko inwestycja. I to inwestycja, która przynosi wymierne efekty. Zatem na pewno warto ją doinwestować.

One Comment

  • hahaha

    Czas najwyższy skończyć z traktowaniem marketingu szeptanego jako narzędzia drugiej kategorii. Każda praca kosztuje, nie da się „zrobić po kosztach”, bo czas, narzędzia, doświadczenie …ba, nawet historia konta, ilość wpisów na danym forum, czy czas jaki to konto tam jest zarejestrowane – to CZAS, to doświadczenie i praca.
    Nie wyobrażam sobie sytuacji, że ktoś będzie chciał przysłowiowe wpisy za złotówkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *