Marketing nie jest dziedziną stałą, która nie zmienia się z biegiem lat. Wręcz odwrotnie. To w marketingu znajdujemy odzwierciedlenie zmieniających się realiów i trendów. Są one wynikiem nieustającego wyścigu marek o dotarcie do grupy docelowej.
Brand blogging jest stosunkowo nowym narzędziem. Jego celem jest blogowanie o konkretnych produktach – dzielenie się informacjami o nim, porównywanie go z produktami konkurencyjnymi i wskazywanie jak produkt działa.
Jak ludzie młodzi poszukują informacji o produktach?
Brand blogging jest idealnym narzędziem aby dotrzeć do osób z młodego pokolenia. Wynika to głównie z faktu, że młode pokolenie nie jest już tak podatne na reklamę jak stare pokolenie. Młodzi ludzie coraz częściej poszukują inspiracji i wiedzy o produktach „na własną rękę” przeglądając różnego rodzaju portale i blogi. Nie są oni podatni na przekaz reklamowy, który trafia do nich z zewnątrz. Wierzą i ufają przekazowi, który sami znajdą. To m.in. dlatego coraz popularniejszy jest content marketing, czyli forma marketingu która pomaga użytkownikowi się odnaleźć.
Dodatkowo, na zaufanie do reklamowanych przez blogerów produktów wpływa fakt, że Internet jest medium, w którym bardzo szybko i łatwo można zweryfikować prawdziwość danego komunikatu. Jeśli więc marka będzie przesadnie zachwalana przez blogera, to użytkownicy szybko to wychwycą i bloger straci zaufanie i wiarygodność. Blogerzy unikają więc publikacji na swoich profilach informacji przekoloryzowanych i nieprawdziwych (mają za dużo do stracenia).
Bazowanie na prawdziwych użytkownikach
Kolejnym argumentem przemawiającym za skutecznością tego typu działań jest prawdziwa tożsamość osoby, która poleca dany produkt lub usługę. Blogerzy często występują z imienia i nazwiska i promują swoją osobą daną markę, stają się jej twarzą. Polecając niesprawdzoną markę mogą zaszkodzić samym sobie.
Dla marki kluczowe jest dotarcie z przekazem do młodych ludzi oraz pokazanie im, że marka jest prawdziwa – nie udaje. Efekt ten dostrzeżono we współpracy z autorytetami, który dla młodych ludzi posiadają osoby cieszące się sławą (chociażby w Internecie). To różnego rodzaju piosenkarze, aktorzy, czy w końcu blogerzy. Blogi mają różną tematykę, najpopularniejsze są blogi life stylowe, w których autorzy częściowo narzucają (są wzorem dla innych) swój sposób bycia innym użytkownikom, odbiorcom jego bloga. Tutaj to zjawisko przypomina nieco trendsetting, ponieważ odbiorcy bloga zaczynają utożsamiać się ze swoim idolem, zaczynają naśladować jego zachowania i finalnie – korzystać z marek, które promuje, rekomenduje i których sam używa.
Brand blogging dość mocno działa na młodych ludzi, a między blogerem a jego odbiorcą nawiązuje się pewna specyficzna więź. Właśnie ta więź jest czymś na czym marce najbardziej zależy. Firma chce ją wykorzystać, aby bazując na zaufaniu i autentyczności blogera, wypromować i sprzedać swój produkt lub usługę.
Jak wygląda współpraca marki z blogerem?
Najczęściej współpraca między marką a blogerem przyjmuje formę współpracy barterowej. Polega ona na tym, że marka wysyła nieodpłatnie do blogera swoje produkty. W zamian on na swoim blogu opisuje je i dzieli się swoimi refleksjami ze swoimi czytelnikami. Przedstawia zdjęcia produktu i ukazuje sposób jego działania.
Blogerzy z tzw. topu, czyli najbardziej poczytni i z największymi zasięgami rzadko przystają na propozycję współpracy barterowej. Bardzo często taki bloger ma swój cennik, w którym określa wartość swojego wpisu, recenzji, opinii. Z blogerem podpisuje się umowę i wypłaca się wynagrodzenie.
One Comment
Ivar Szelag
Artykuł interesujący, lecz prędkość ładowania pozostawia wiele do życzenia.