Pojęcie casual marketingu jest jednym z niszowych zagadnień, na temat którego ciężko znaleźć jakieś informacje. Gdy przeglądamy liczne strony poświęcone zagadnieniom marketingu, jedyne informacje jakie możemy znaleźć na temat casual marketingu ograniczają się do stwierdzeń, że to działania pośrednie, które stanowią wsparcie dla głównego produktu, który jest promowany.
Podział kampanii casual marketingu
Tego typu działania marketingowe, w obrębie marketingu szeptanego można podzielić na kilka grup:
Promocja (edukacja) branży, produkt w tle
Z tego typu działaniami casual marketingowymi mamy do czynienia w sytuacji, gdy promując jakiś produkt staramy się go wkomponować w branżę. Pisząc więc o produkcie X piszemy jednocześnie i zwiększamy świadomość całej branży, w której znajduje się promowany produkt.
Idealnym przykładem może być tutaj sytuacja, w której promujemy np. lek RX (lek na receptę). Nie można posługiwać się jego nazwą w działaniach promocyjnych, można jednak zwiększać świadomość branży/schorzenia poprzez edukację pacjentów. W praktyce może się to odbywać w taki sposób, że głównym celem kampanii jest edukacja pacjentów na temat schorzenia które ich dotyczy. Kampania edukacyjna sponsorowana jest przez firmę Y, która posiada lek „y” na to schodzenie. Marka Y buduje społeczność, którą edukuje oraz oficjalnie komunikuje, że to ona jest np. patronem merytorycznym kampanii. Produkt „y” się nie pojawia nigdzie w komunikacji pomimo tego, że jest gdzieś w cieniu.
Promocja marki przez komunikację innej marki (marki równorzędne)
To najczęściej działania marketingu szeptanego, w których we wpisach pojawiają się dwie równorzędne marki. Często promocją tego typu posługują się duże sklepy internetowe. Chcąc podnieść swoją sprzedaż i widoczność w Internecie promują produkty, które mają w ofercie. Mamy tutaj więc do czynienia z sytuacją, że duży sklep prowadząc swoją kampanię mówi o skuteczności produktu ze swojej oferty. Dodaje tutaj informacje, że można to kupić np. w sklepie i podaje nazwę lub link do produktu.
Promocja marki przez komunikację innej marki (nie równorzędność marek)
Paradoksem dużych i bardzo dużych marek jest to, że znają je wszyscy. Jeśli więc trafiamy w Internecie na wpis, w którym się ona pojawia nikt nie odbiera tego jako formę marketingu szeptanego. Naturalnie odbierzemy więc wpis, w którym ktoś pisze że było gorąco, ale napił się zimnej Coli, a inaczej jak zamiast Coli wstawimy jakąś mało rozpoznawalną markę.
W niektórych kampaniach wykorzystuje się rozpoznawalność dużych marek i podpina się pod nią jakąś mniejszą, nierozpoznawalną. Wpisy z 2 markami wyglądają bardziej naturalnie i często nie budzą zastrzeżeń wśród administratorów i moderatorów forów.
Tego typu wypowiedź mogłaby wyglądać w taki sposób, że użytkownik pisze, że dzisiaj zaprosił dziewczynę do …podaje nazwę restauracji i mówi, że będą pić ..i podaje nazwę jakiegoś drogiego, rozpoznawalnego alkoholu.
Promocja marki poprzez odwołanie się do sytuacji
Z tego typu działaniami spotykamy się, gdy marka promowana jest poprzez pewne naturalne sytuacje. Sytuacje bardzo często w takich wypowiedziach „przykrywają” promocję marki a wpisy są przychylnie odbierane. Tego typu wypowiedzi mogą wyglądać tak, że użytkownik forum pisze że jest strasznie gorąco i idzie po zimnego …i tu podaje markę piwa.
Może to być również sytuacja, w której użytkownik pisze, że jechał autobusem i słuchał owej płyty …i podaje artystkę, która wykonuje daną piosenkę.
Casual marketing w szerszym rozumieniu
Pojęcie to można rozpatrywać również szerzej, wykraczając poza ramy marketingu szeptanego.
Jedna z definicji casual marketingu, mówi bowiem, że to pośrednie wsparcie dla głównej akcji marketingowej, oraz że stanowi on zazwyczaj drugorzędną kampanię ze względu na specyficzny charakter. Stosujemy ją w sposób dyskretny, nie identyfikujący się bezpośrednio z daną marką.
Przykładem działania casual marketingowego w szerszym ujęciu może być sytuacja, że marka X przyjmuje strategię rozwoju swojego brandu poprzez mocną kampanię content marketingu wspierającego pozycjonowanie serwisu, na którym stoi sklep internetowy. Elementem dodatkowym w kampanii jest działanie marketingu szeptanego.
W działaniu tym, agencja marketingowa, która obsługuje markę może promować produkty, które znajdują się w sklepie. Nie promuje się tutaj bezpośrednio sklepu, ale produkt, który się na nim znajduje i zamieszcza się link do produktu. Celem tego typu kampanii jest budowanie sieci linków, które rekomendują sklep klienta i budują jego pozycję w wyszukiwarce.