Kampania marketingowa to ogół narzędzi, które mają doprowadzić do tego, że nasza marka będzie rozpoznawalna na rynku. Plakaty, banery, ulotki, foldery reklamowe, spoty reklamowe, akcje promocyjne i wiele innych – jest tego naprawdę mnóstwo. Jednak czy to właśnie te wszystkie narzędzia sprawią, że potencjalny konsument będzie chciał faktycznie zaufać marce naszych wyrobów?
Co jest ważne?
Nie zapominajmy o jednej bardzo ważnej sprawy. W obecnych czasach świadomość zakupów zwiększa się w ogromnym tempie. Nie żyjemy już w czasach kiedy wesoły ludzik skaczący w spocie reklamowym przy miłej piosence jest w stanie zachęcić nas do dokonania zakupów. Jego zadaniem w dniu dzisiejszym jest zbudowanie świadomości wśród ludzi, że dana marka istnieje i poinformowanie nas o niej. Jednak ten wesoły ludzik chociażby nie wiadomo jakie hołubce wyczyniał na ekranie nie wpłynie na to, czy zdecydujemy się na zakup. Czasem warto więc powstrzymać się z wydawaniem ogromnych pieniędzy na kampanie marketingowe. Skupmy się lepiej na tym, czego nie można kupić, a mianowicie na rekomendacjach.
Dyskusje w sieci
Żyjemy w takich czasach, że nawet seksowne modelki reklamujące perfumy dla mężczyzn nie robią na nas żadnego wrażenia. Co więcej, uległość takich modelek może być źle zrozumiana, w szczególności przez rzesze feministek obalających mit wspomnianej uległości. Decydując się na wybór dla przykładu dżemu na kanapki dla dzieci nie zestawiamy plakatów jakie spotykamy każdego dnia w drodze do pracy lub w mediach społecznościowych. Wiemy dzięki nim jakie dżemy możemy wziąć pod uwagę.
W ostatecznej decyzji pomogą nam jednak rekomendacje od znajomych lub osób wypowiadających się w sieci. Zagłębiamy się w różnego rodzaju dyskusje tematyczne, jakie można znaleźć na wielu forach, aby dowiedzieć się jaki cukier ma najmniej substancji słodzących i chemicznych. W pierwszej kolejności, jeżeli tylko jest taka możliwość bierzemy pod uwagę opinie znajomych. Jednak nie każdy z nich ma dziecko, nie każda pociecha lubi dżem. Dlatego często w takim celu sięgamy na fora internetowe, gdzie ludzie z wielka pasją wyrażają swoje opinie na dany temat.
Jeżeli jesteśmy bardziej zainteresowani tematem, zakupem danego produktu jesteśmy w stanie nie tylko czytać. Zadajemy pytania aktywnie uczestnicząc w dyskusjach w sieci. Dotyczy to głównie produktów droższych, które już są dużą inwestycją.
Kupowanie w “ciemno”
W dawnych czasach bardzo często ludzie kupowali “kota w worku”. Dostęp do internetu był bardzo mocno ograniczony. Nie zawsze można było podeprzeć się informacjami znajomych, którzy nie mieli super nowoczesnej lodówki lub też nie mieli okazji wypróbować nowych zapachów perfum. Dlatego często wiele decyzji podejmowanych było “w ciemno”, co nie zawsze wychodziło nam oraz naszym rodzicom na dobre. Dzisiaj dostęp do opinii, komentarzy jest tak powszechny, że kupowanie “w ciemno” powoli odchodzi już w zapomnienie.
Jesteśmy społeczeństwem bardziej świadomym, które doskonale wie czego szuka, jeśli wybiera się na zakupy. Kierowanie rekomendacjami umieszczony w sieci jest bardzo proste. No bo skoro ktoś użył już danego płynu do kąpieli, to dlaczego ja mam z niego nie skorzystać? Jeżeli moja ulubiona piosenkarka na swoim blogu w bardzo pozytywny sposób wyraża się o danym hotelu, gdzie spędziła bajkowe wakacje. To dlaczego moje, w tym samym hotelu nie miałyby być równie udane?
Chcemy brać przykład z innych osób. Chcemy kierować się opiniami innych osób, ponieważ nasze zaufanie do innych konsumentów jest znacznie większe niż do danej marki. Tylko nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że takie rekomendacje są często wynikiem stosowania marketingu szeptanego. Opinie innych klientów sprawiają, że czujemy się bardziej bezpieczni i daną markę łatwiej obdarzyć nam pełnym zaufaniem.
One Comment
Olga
Opinie sprzedają. Dlatego każdy chętnie patrzy na firmy, które oferują usługę budowania wizerunku i sprzedaję te “5 gwiazdek”. Poza gwiazdkami ważne, żeby komunikować się ze swoimi odbiorcami, a najlepszy sposób, to właśnie prowadzenie kampanii marketingu szeptanego.