Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tysiące osób kupują ubrania „zaprojektowane” przez influencerki? Wcale nie dlatego, że takich t-shirtów czy bluz nie można dostać nigdzie indziej. Najczęściej klienci należą do społeczności skupionej wokół marki osobistej influencera. Ta grupa jest najbardziej lojalna i z entuzjazmem czeka na produkt oferowany przez ich idola. Jak stworzyć wokół siebie taką grupę?
Najważniejszy (dla społeczności wokół marki) jest czas
Wg. Referral Rock społeczność on-line jest najważniejsza dla budowania świadomości marki i skuteczności marketingu szeptanego. Najważniejszy do budowania zaangażowanej społeczności jest czas. Liczne, przypadkowe ruchy na przestrzeni dni i tygodni tylko zniechęcają do zaangażowania się wokół firmy. Do zbudowania lojalności potrzeba miesięcy lub lat. Wówczas jednak użytkownicy staną się naprawdę oddani i nie odwrócą się od marki przy pierwszym lepszym ruchu konkurencji.
Dbaj o najbardziej zaangażowanych
Wśród klientów każdej firmy znajdują się tacy, którym zależy bardziej niż innym. To oni pierwsi pytają o nowe produkty i najchętniej o nich opowiadają znajomych. Warto o nich dbać, od czasu do czasu doceniając ich zaangażowanie rabatami czy wiedzą zza kulis. Jeśli masz takich klientów, to właśnie oni będą stanowić trzon społeczności wokół Twojej marki. Zapewnij im:
- newsletter lub grupę na Facebooku dla wtajemniczonych. Jeśli chcą wiedzieć o nowych produktach i usługach pierwsi, nie odmawiaj im tej szansy!
- Testy nowych produktów lub usług. Jeśli nie wiesz, jak sprawdzi się nowe rozwiązanie, najbardziej zaangażowani członkowie społeczności będą Twoją grupą focusową. Darmowy manicure na nowych produktach? Elektryczna hulajnoga do przetestowania na cały tydzień? Jeśli będą zadowoleni, na pewno o tym powiedzą znajomym, przyciągając ich do Twojego punktu.
- Możliwość zakupu pakietów ekstra. Zauważyłeś, że producenci alkoholi często poza zwykłymi produktami mają też edycje limitowane, których dostępność jest ograniczona? To coś dla osób, które są największymi fanami marki i chcą wypróbować nowy smak lub mieć szklankę ze specjalnym logo. Ty też zapewnij członkom społeczności wokół marki dostęp do takich rozszerzonych pakietów czy wersji premium. Może to być też np. możliwość zakupu produktu lub usługi wcześniej niż inni.
Zaproponuj coś w zamian za zaangażowanie
Czasem klienci zapisują się na newsletter czy zaczynają oglądać Twoje filmy na Youtube, bo kierują się swoją korzyścią. Chcą dostać darmowy e-book z przepisami, rabat, lub insiderskie wskazówki. Dopiero później przekonują się do marki i awansują do grona zaangażowanych członków społeczności. Aby ich przyciągnąć, zaoferuj im coś, co ma realną wartość.