Dobrze zaplanowana strategia marketingowa to podstawa każdej promocji. Sam plan to jednak nie wszystko. Istotne jest, by znać wszystkie stosowane narzędzia, ponieważ błędy w marketingu szeptanym, czy też źle pisane posty mogą sprawić, że cała kampania stanie się bezużyteczna.
Czym są narzędzia marketingowe?
Promowanie swojego produktu lub usługi jest podstawą osiągnięcia satysfakcjonujących, czy nawet jakichkolwiek wyników sprzedaży. Aby móc zrobić to w skuteczny sposób, należy używać skutecznych narzędzi marketingowych w prawidłowy sposób. Narzędzia tego rodzaju to wszelkie aplikacje, techniki pomysły i platformy, które pozwalają na wsparcie kampanii reklamowej w efektywny sposób. Jest wiele interesujących sposobów na podbicie sprzedaży. Mogą to być zarówno proste programy graficzne do przygotowywania charakterystycznych dla firmy grafik, czy też zaawansowane techniki, do których realizacji warto angażować doświadczone firmy zewnętrzne. Jednym z takich narzędzi jest marketing szeptany. Aby jednak dobrze go wykorzystać, trzeba poznać zasady, na jakich działa. Błędy w marketingu szeptanym mogą bowiem bardzo wiele kosztować.
Czym jest marketing szeptany?
Marketing tego rodzaju to zespół technik mających na celu poinformowanie grupy docelowej o konkretnym produkcie, usłudze, czy też samej firmie. Informacje te zawsze muszą mieć wydźwięk pozytywny, aby wzbudzać w odbiorcach na tyle duże zainteresowanie, by podjęli oni działania. Wszystkie te działania mają spowodować szerzenie wiedzy na wybrany przez przedsiębiorcę temat. Błędy w marketingu szeptanym mogą powodować inny niż zaplanowany odbiór przekazywanych danych, a to może się wiązać z obniżeniem ilości osób, które chętniej kupią prezentowany produkt, czy też usługę.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Biorąc pod uwagę specyficzny charakter tej techniki, z biegiem czasu w Internecie wyłoniło się kilka jej odmian. Z całą pewnością można go podzielić między innymi na:
- Community marketing, który polega na rozmawianiu na temat produktu na forach internetowych i stronach rozpoczynających takie dyskusje,
- Product seeding, który polega na recenzji, czy też testowaniu produktu przez influencera,
- Casual marketing, który wspiera kluczowe elementy głównej kampanii reklamowej firmy,
- Marketing wirusowy, który polega na skutecznym wysyłaniu informacji w świat sieci, w której ludzie będą ją dalej chętnie udostępniać,
- Evangelist marketing — polegający na stworzeniu grupy ludzi wierzących w dany produkt.
Marketing szeptany jest subtelną, wtapiająca się niejako w tłum techniką, której podstawowe cechy to między innymi:
- tworzenie dla potencjalnego klienta przestrzeni, w której przyjemnie spędzi czas,
- konfrontacje z niepochlebnymi opiniami w celu naturalnej obrony przedsiębiorcy,
- tworzenie pozytywnego obrazu firmy,
- utrwalanie miejsca firmy w Internecie.
Tak naprawdę osobie niedoświadczonej ciężko będzie stworzyć w pełni bezbłędną kampanię opartą właśnie na tej technice. Zawsze warto w tej kwestii zaufać specjalistom. Jednak dlaczego marketing szeptany musi kosztować?
Jak błędy w marketingu szeptanym pojawiają się najczęściej?
Dobrze przygotowana kampania mająca u podstaw marketing szeptany musi być przeprowadzona we właściwy sposób. Błędy w marketingu szeptanym mogą tworzyć niewłaściwy obraz firmy, lub też sprawić, że odbiór otoczenia na jej produkty lub usługi będzie negatywny. Najczęściej pojawiające się błędy w marketingu szeptanym, to:
- Bezkrytyczne, wyidealizowane pisanie o produkcie, co powoduje odwrotny od zamierzonego efekt. Internauci są wyczuleni na komentarze, które w taki sposób przedstawiają produkt lub usługę.
- Natarczywe namawianie do zakupu,
- Zbyt oficjalny ton,
- Nadmiernie rozbudowane zdania,
- Brak dostosowania tematycznego do dyskusji,
- Zbyt duża ilość wzmianek o produkcie.
Tego rodzaju błędy to tylko niektóre przykłady, których zdecydowanie warto się wystrzegać, aby nie zniszczyć opinii na temat swojej firmy, którą już udało się osiągnąć.
Czy warto angażować do pomocy firmę zewnętrzną?
Dojrzały przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę, że delegowanie obowiązków do specjalistów jest jednym z rozsądniejszych zachowań. Wykonywanie wszystkich obowiązków przez jedną osobę jest wysoce nieefektywne. Warto skupić się na jednym obszarze działania i zrobić to lepiej, by inni mogli się zająć szlifowaniem tego, co z kolei oni są w stanie zrobić najkorzystniej dla wyników firmy. Przekazanie marketingu szeptanego do profesjonalistów pozwoli uniknąć drogich, zupełnie niepotrzebnych nikomu błędów.