czy marketing szeptany jest legalny, a jeśli nie, dlaczego
Szeptanka

Czy marketing szeptany jest legalny?

Co to jest marketing szeptany? Czy marketing szeptany jest legalny? Marketing szeptany to obecnie jeden z najbardziej popularnych form reklamy w sieci, wiele przedsiębiorstw zastanawia się jednak czy marketing szeptany jest legalny. Może to bowiem budzić pewne wątpliwości, ponieważ wzbudzenie dyskusji o marce oraz pewnego rodzaju polecanie jej innym bez informowania ich o prowadzonej reklamie, może wydawać się być nielegalnym. Oczywiście każdemu przedsiębiorstwu zależy na tym, aby dobrze o nim mówiono, często też podejmują oni działania, które niekoniecznie są moralne. W takim razie czy marketing szeptany jest legalny?

Czy marketing szeptany jest legalny w Polsce?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany nazywany jest również WoMM (Word of Mouth Marekting), jest to narzędzie marketingowe, które wykorzystuje się, by informować klientów, w sposób jak najbardziej naturalny, o danej marce, jej produktach i usługach. Najczęściej stosuje się go w mediach społecznościowych bądź na forach internetowych i to właśnie tam osoby prowadzące kampanię marketingu szeptanego, w odpowiedni sposób moderują dyskusję i angażują markę, po to, aby mówiono o niej, dzięki czemu stanie się ona bardziej widoczna dla konsumentów, co następnie może przełożyć się na, skłonienie ich do dokonania zakupów jej produktów. Dużym plusem WoMM jest brak nachalności ze strony reklamy oraz to, że klienci w żaden sposób nie są nakłaniani do dokonania zakupu produktu bądź usługi. To dosyć ważne w dzisiejszych czasach, gdzie klienci, na co dzień spotykają się, z bardzo dużą ilością przekazów reklamowych, na które praktycznie w ogóle nie zwracają już uwagi. Pojawia się jednak pytanie, na temat tego czy marketing szeptany jest legalny oraz czy podejmowane w jego ramach działania są etyczne?

Czy marketing szeptany jest legalny?

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć czy marketing szeptany jest legalny, ponieważ przepisy prawa nie regulują w ogóle takiego pojęcia. Ważne jest jednak, by zanim zaczną być przeprowadzone jakiekolwiek działania marketingowe bądź reklamowe, zapoznać się z przepisami jakie reguluje prawo. Jeżeli chodzi o marketing szeptany, to warto tutaj zwrócić uwagę na dokument jakim jest ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku, która mówi o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. To właśnie w tym dokumencie możliwe będzie znalezienie informacji, które informują, że za działania, które wprowadzały błąd może zostać uznana każda czynność w wyniku, której klient podejmie decyzje, której nie podjąłby on w innych okolicznościach. Bardzo ważne jest również to, żeby nie rozpowszechniać żadnych nieprawdziwych informacji.. Na pytanie czy marketing szeptany jest legalny, nie da się bezpośrednio odpowiedzieć, ponieważ termin ten nie pojawia się w żadnym polskim kodeksie prawnym, a jest to spowodowane tym, iż pojęcie to jest wykorzystywane przez specjalistów od marketingu. Działania związane z marketingiem szeptanym należy dobierać w taki sposób, aby nie było wątpliwości czy są one etyczne czy też nie. Nie ma tutaj miejsca na wykorzystywanie fałszywych forumowiczów, którzy będą podawać się za prawdziwych i w pewien sposób będzie to wprowadzało innych użytkowników w błąd.

Czy marketing szeptany jest legalny i czy warto go stosować?

Czy warto inwestować w marketing szeptany?

Przedsiębiorstwa zastanawiają się też czy warto zainwestować swoje pieniądze w marketing szeptany. Buzz marketing, jeżeli zostanie przeprowadzony w odpowiedni sposób może dawać naprawdę wiele korzyści. Prowadzone działania powinny zostać wcześniej odpowiednio zaplanowane i przemyślane. Warto również zwrócić uwagę na to, że im bardziej różnorodne będą do działania, tym większa będzie szansa na ich powodzenie. Każda kampania marketingu szeptanego będzie miała też inny cel jaki w jej ramach przedsiębiorstwo będzie chciało zrealizować, może to być na przykład zwiększenie sprzedaży bądź zbudowanie lub poprawa wizerunku w sieci. Korzyści jakie może za sobą nieść marketing szeptany to na przykład, zwrócenie uwagi konsumenta, zwiększenie widoczności marki w sieci, zdobywanie wartościowych linków, które będą wpływały na pozycjonowanie strony internetowej firmy, łatwy sposób na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w sieci, budowanie świadomości marki wśród konsumentów. Jak widać zalet marketingu szeptanego jest całkiem sporo, właśnie dlatego warto będzie zainwestować w marketing szeptany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *