Szeptanka

Marketing szeptany podczas pandemii. Dlaczego warto się komunikować?

Pandemia nie jest najlepszym czasem na rozwój niektórych branż. Niestety, w tradycyjnej formie wiele z nich nie będzie się łatwo już podnieść. Jednakże zawsze jest szansa na odbudowę biznesu – nawet jeśli w innej formie. Dla przykładu – gastronomia może się skupić na dowozie jedzenia. Może ona spróbować również na cateringu, który w tych trudnych czasach można powiedzieć, że kwitnie. Pozostaje oczywiście jeszcze kwestia reklamy.

Gdzie najlepiej reklamować swój biznes?

Swoją firmę, czy raczej jej przebranżowienie lub zmianę idei istnienia warto reklamować wśród różnych społeczności. W szczególności warto komunikować się z tą, którą udało się nam wokół przedsiębiorstwa zebrać. Jeśli zdołaliśmy skupić wokół siebie osoby, które czynnie nas obserwują i lubią to, co robimy, znacznie łatwiej będzie puścić w świat informację i zmianach. Nawet jeśli będą to zmiany radykalne. Czasem, jeśli damy radę przekazać informacje w pomysłowy sposób, możemy zyskać nowych klientów, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowych.

Na portalach społecznościowych zawsze znajdzie się miejsce na przeróżne inicjatywy. W szczególności na te, które powinny podjąć wszystkie przedsiębiorstwa chcące pozostać na rynku. Dzięki temu będą miały czas na pełną odbudowę i podniesienie się ze zgliszczy, które zafunduje im pandemia. Komunikacja jest dzisiaj bardzo ważna! Większość z nas znajduje się lub znajdzie w trudnej sytuacji. Wspólne próby odnalezienia rozwiązania spraw, chociażby nielicznych, to zawsze krok do przodu. Co, jednak jeśli społeczność wokół naszej firmy jest niewielka, a my chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby uratować nasz biznes?

Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać?

Wiele osób zna wyrażenie „marketing szeptany”. Niewiele jednak jest w stanie zastosować go w taki sposób, w jaki faktycznie powinien zostać użyty. Według definicji to spontaniczne przedstawienie oferty lub produktu. Jednakże warto do tego dodać, że jest to sposób, który ma tylko wyglądać na spontaniczny. W rzeczywistości musimy go pieczołowicie zaplanować. Aby marketing szeptany wyszedł naturalnie i faktycznie zapoczątkował pozytywne reakcje potencjalnych klientów, należy go wpleść w konstruktywne dyskusje i w miejsca, które bezpośrednio tematu dotyczą. Warto jednak, aby wstawka na temat produktu, czy też usługi została wprowadzona nie przez nową na forum. Powinna to zrobić osoba, która już jakiś czas udziela się na forum lub też na konkretnej grupie dyskusyjnej.

Dobre użycie marketingu szeptanego powinno generować jedynie pozytywne skutki. Jeśli jednak zostanie on źle użyty, może spowodować więcej szkód, niż pożytku. Źle zareklamowany produkt będzie od tej pory, w tej konkretnej grupie osób zdecydowanie negatywnie się kojarzył. Zasady marketingu szeptanego są proste, ale dosyć delikatne, warto więc wiedzieć, że osoba, która się go podejmuj, powinna:

  • zdobyć szacunek i zaufanie ludzi,
  • umieć pomagać ludziom w konstruktywny sposób,
  • być interesująca i godna uwagi,
  • umieć uszczęśliwiać otoczenie swoją obecnością.

Trudno nie zdawać sobie sprawy, że osoba nowa w społeczności lub na forach dyskusyjnych nie będzie w stanie sprostać wymienionym zasadom. Dlatego też angażując się w takie działanie, warto odezwać się do osoby już należącej do danej społeczności. Można również założyć, że cała inicjatywa i proces będą musiały trochę potrwać.

Warto zainwestować w marketing szeptany

Jest to jednak działanie zdecydowanie warte zachodu. Prowadzenie takiej kampanii sprawi, że nasz produkt lub usługa będą odebrane w dobry sposób. Jednocześnie nie zrobi ona w naszym biznesie żadnych dziur w wizerunku. Angażując się w marketing szeptany, warto szukać też profesjonalistów, którzy podjęli się działań w różnych społecznościach właśnie po to, aby móc zaproponować swoje usługi firmom. Dobra osoba będzie rzetelna i godna zaufania. Jej cena też nie powinna być zbyt niska. Może ona bowiem oznaczać, że jest to osoba początkujące, która nam się do tego nie przyzna. Nie ma nic złego w korzystaniu z usług osób rozpoczynających swoje działania w marketingu, jednakże musimy o tym wiedzieć, aby być w stanie nastawić się na ewentualnie niższe efekty jej pracy. Wszystko można ustalić, ale obie strony muszą od początku wiedzieć, na czym stoją. A sama kampania marketingu szeptanego musi zostać odpowiednio i dokładnie zaplanowana. Pozwoli to firmie osiągnąć zamierzone cele.

 

One Comment

  • covidek

    Budowanie firmy to nie jest spijanie śmietanki w sytuacji, gdy jest dobrze. Firmę trzeba budować, utrzymywać i rozwijać nawet w czasie pandemii. Jeśli ktoś składa broń – nie nadaje się do prowadzenia biznesu. Czasami trzeba zrobić krok wstecz, ale w końcu dojdziemy dalej niż punkt, z którego zawróciliśmy.
    W czasie epidemii każda forma marketingu jest dobra. Nieważne czy to będzie marketing szeptany, czy jakikolwiek inny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *